Ny forskning viser at eggets protein er viktigere enn vi noensinne har trodd. Særlig for seniorer.

Alle ønsker en vital seniortilværelse, og det kan man forberede allerede fra 30-årsalderen. Stikkordene er protein og styrketrening, og egg har protein med svært god effekt. Ny forskning støtter opp under dette.

Som påsken hele året

I påsken dobler vi forbruket av egg, fra et halvt til et helt egg daglig. Det kunne vi gjerne gjøre resten av året også. Det gjelder å motvirke at kroppens muskelmasse brytes ned med alderen. Essensielle aminosyrer bidrar til nydannelse av muskelfibre, og disse aminosyrene finnes det mye av i eggets protein. Helt ny forskning viser at proteinrikt kosthold og fysisk aktivitet bremser muskeltap og gir grunnlag for vitale seniorer.

Verdens beste proteinkvalitet

Egg har et innhold av de essensielle, eller livsviktige, aminosyrene helt i toppen blant de naturlige matvarene. Derfor sier vi at egg har best biologisk verdi. Et egg inneholder 8 gram protein med slik super verdi. Cellene i kroppen fornyes hele livet, og protein er det viktigste byggematerialet.

Essensielle aminosyrer

Slik som ord er satt sammen av bokstaver, er proteiner satt sammen av aminosyrer. På skolen lærte vi om vokaler og konsonanter, eller røde og blå bokstaver. Det er ikke så mange av de røde, men uten disse er det umulig å lage ord i språket. Tilsvarende er noen av aminosyrene essensielle, som betyr at kroppen ikke kan danne disse fra noe annet, men må få dem fra mat og drikke, i nødvendig mengde og i riktig miks. Eggets protein har en miks av essensielle aminosyrer som er mest lik kroppens egen miks, og bygger dermed kroppens celler på beste måte. Og dette gjelder hele livet.

Best av de beste aminosyrene

Av de omtrent 20 aminosyrene som matens proteiner er bygget opp av, er åtte essensielle. Av disse igjen er tre særlig viktige i muskel-sammenheng. Det er leucin, isoleucin og valin. De har en forgrenet kjemisk oppbygning, og de går direkte med blodet inn i muskelcellene, der de omdannes og gir rask energi. I tillegg ser det ut til at leucin har en ekstra stimulerende effekt på oppbygging av nytt protein i musklene. «Spot on» det som kroppen trenger for å motvirke muskelsvinn i voksen alder.

Blant de naturlige matvarene stiller egget sterkt med hensyn på disse tre essensielle aminosyrene, særlig eggeplommen. Og innholdet i tørket egg er fullstendig overlegent sammenliknet med alle andre tørkede eller konsentrerte produkter!

I tillegg er egg en matvare med uproblematisk konsistens for gamle eller syke som har vansker med munntørrhet og svelging. Og endelig har egg en kjent og kjær smak, som alle gjenkjenner fra barndommen, noe som er viktig i eldre år.

De beste proteinkildene – for gammel og ung

Matvarer med mest protein, og av høy biologisk verdi, er egg, kjøtt, fisk, melk og ost. Alle disse kommer fra dyreriket, dvs. det er animalsk mat. Veganere, som ikke spiser noen av disse matvarene, har få proteinrike matvarer med høy biologisk verdi å ty til. Det er blant annet derfor helsemyndighetene våre ikke tilråder å la barn vokse opp på strengt vegansk kosthold. Dette gjelder også eldre mennesker, som trenger et kosthold med mye av de beste proteinene for å motvirke muskeltap.

Protein til alle dagens måltider

Eldre trenger mer protein per kalori enn yngre. Og ny forskning tyder på at proteinet har best effekt med å motvirke muskelsvinn hvis det fordeles på alle dagens måltider, også til frokost og kvelds. Frokostegg bør derfor gjeninnføres til alle eldre som setter pris på det, både til de hjemmeboende og de som bor på institusjon. Like før sengetid er det også smart med en liten kveldsrett basert på egg. Det kan være en omelett, et speilegg, en liten pai eller et smørbrød med egg.

Eldre trenger næringstett mat

Kaloribehovet går ned i løpet av livet. Hvis man eksempelvis hadde behov for 2000 kilokalorier som 20-åring, trengs kun 1500 ved passert 70. Samtidig, og dette er en av naturens store urettferdigheter: Behovet for proteiner, vitaminer, mineraler og sporstoffer er like høyt som før. Eller høyere! Dette betyr rett og slett at eldre ikke har plass til «tomme kalorier» i kostholdet.

Egg er det motsatte av tomme kalorier. Sammen med de 90 kilokaloriene du får fra et egg, får du større eller mindre mengder av nesten alle næringsstoffene kroppen trenger. Du får blant annet umettede fettsyrer (som kyllingens fett), Vitamin A, D, E og alle vitaminene i B-gruppen. Viktigst å nevne er vitamin B12, som kun finnes i animalske matvarer. Videre gir egg jern i en form som er ekstra lett for kroppen å nyttiggjøre seg. Foruten andre mineraler og sporstoffer, som alle har sine livsviktige funksjoner i kropps-maskineriet.

Så mange næringsstoffer per kalori er helt unikt blant matvarene. Egg kalles derfor en næringstett matvare, og passer ekstra bra for eldre.

Mer norsk forskning

Anbefalt mengde protein i kostholdet er jevnlig til vurdering hos helsemyndighetene. Det er god grunn for å øke anbefalingene til de eldste. Samtidig trenger vi mer kunnskap om hvordan fordøyelsen av maten skjer hos eldre. Særlig i hvilken grad proteinene spaltes og hvor mye av de essensielle aminosyrene som kommer over i blodet. Dette håper vi å avdekke mer om nettopp gjennom det norske forskningsprosjektet MATLYST.

Spørsmål til ernæringsfysiologen

Ditt spørsmål blir konfidensielt og du får et personlig svar, som ingen andre har tilgang til. Spørsmål og svar blir heller ikke senere publisert for allmennheten. Du får tilsendt et svar fra ernæringsfysiologen innen 24 timer eller innen ett virkedøgn, som eksempelvis betyr at spørsmål fredag kl. 15 kanskje ikke besvares før påfølgende mandag kl. 15.

Ved å akseptere vilkårene for tjenesten, aksepterer du at svaret fra ernæringsfysiologen.com i en del tilfeller kan inneholde en anbefaling om å kontakte lege eller annet helsepersonell, og at ernæringsfysiologen.com i ytterste konsekvens ikke kan besvare din problemstilling.

Anonymitet

Ernæringsfysiologen.com behandler alle dine spørsmål anonymt, i tråd med regelverket til Datatilsynet, og lagrer ingen personlige opplysninger om deg. I ditt spørsmål kan du dermed trygt gi opplysninger om kjønn, alder, høyde og andre personlige forhold som du mener er viktige for ernæringsfysiologen å få vite om.

Lagring av din e-postadresse

Når du benytter tjenesten og stiller spørsmål til ernæringsfysiologen.com, lagrer vi din e-postadresse, så vi kan sende deg ordrebekreftelse og varsel når spørsmålet er besvart og evt. behandle reklamasjon. Vær derfor nøye med å oppgi riktig e-postadresse. Vi gir ikke fra oss private opplysninger som du gir oss når du registrerer deg hos oss.

Informasjon, ikke behandling

Mange artikler i bloggen gir generell informasjon om mat og helse. Selv om ernæringsfysiologen.com er en faglig pålitelig og objektiv informasjonskilde, kan den ikke besvare alle spørsmål om mat- og helse. Nettstedet kan derfor aldri bli en erstatning for undersøkelse og behandling hos en lege, eller konsultasjon hos en klinisk ernæringsfysiolog. Ved mistanke om et alvorlig helseproblem må din fastlege kontaktes. Opplysningene på Ernæringsfysiologen.com må derfor aldri brukes i stedet for kontakt med, undersøkelse hos eller behandling av lege eller annen fagperson.

Ansvar

Verken medarbeiderne eller ernæringsfysiologen.com kan på noen måte stilles til direkte eller indirekte ansvar for noen form for skade, lyte eller mén som direkte eller indirekte måtte være konsekvens av bruk eller misbruk av informasjon fra dokumentene som til sammen utgjør nettstedet ernæringsfysiologen.com.

Bruk av cookies og andre måleverktøy

Vi bruker cookies (også kalt informasjonskapsler) for å gjøre det lettere å bruke våre websider og personalisere visse deler av innholdet. En cookie er en liten tekstfil som sendes fra vår webserver og lagres av din webleser. Cookien hjelper systemet å holde orden på hvilken type innhold og eventuelt hvilke annonser som har vært vist på våre nettsider. Informasjonen som lagres kan være opplysninger om hvordan våre lesere har surfet på og anvendt våre nettsider, om hvilken webleser de har brukt, hvilke annonser de eventuelt har sett og hvordan de har surfet mellom ulike nettsteder. Vi anvender statistikk om lesere og trafikk/trafikkleverandører i aggregert form. Statistikken inneholder aldri noen form for personlig informasjon, alt er anonymt. IP-adresser lagres ikke i vår database der vi lagrer atferd på nettstedet, derfor kan informasjon om deg som leser aldri kobles sammen med din identitet. Din IP-adresse lagres av sikkerhetsmessige årsaker bare i de tilfeller du selv aktivt registrerer deg på nettstedet, for eksempel i forbindelse med et kjøp, eller du benytter deg av medlemstjenester. Formål:

Slik forhindrer du at cookies lagres

Du kan slette cookies manuelt i nettleseren. Dette fører til at innstillinger du selv har gjort på nettsider, blir fjernet. Du kan skru av muligheten for cookies i nettleseren. Det kan føre til at nettsider fungerer dårligere og at visse funksjoner ikke lenger blir tilgjengelige. Du kan skru på privat surfing i nettleseren for en periode. Da fjernes alle cookies fra økten starter til du stenger nettleseren din.

Spørsmål til ernæringsfysiologen.com som vi oppfatter som støtende, sjikanerende, utleverende, i strid med norsk lov eller kort og godt strider mot god folkeskikk, vil ikke bli besvart selv om de har betalt. Dette skal sikre deg som bruker, og hindre personer som ikke hører hjemme her, til å ikke bruke tjenesten.

Våre forpliktelser angående datasikkerhet

Ernæringsfysiologen.com bruker hensiktsmessig kommersielle, fysiske, administrative og tekniske sikkerhetstiltak for å bevare integriteten og sikkerheten til din personlige informasjon. Vi kan imidlertid ikke sikre eller garantere sikkerheten for informasjon du formidler til ernæringsfysiologen.com, og du gjør det på egen risiko. Når vi får den informasjonen du har sendt, gjør ernæringsfysiologen.com hensiktsmessige tiltak for å ivareta dens sikkerhet på våre systemer. Vær imidlertid oppmerksom på at dette ikke er en garanti for at slik informasjon ikke kan nås, bli avslørt, forandret, eller ødelagt av brudd på noen av våre fysiske, tekniske eller administrative sikringstiltak.

Hvis ernæringsfysiologen.com oppdager et brudd på våre sikkerhetstiltak vil vi forsøke å varsle deg elektronisk slik at du kan ta nødvendige beskyttende tiltak. Ernæringsfysiologen.com kan legge ut en melding på vårt nettsted hvis et sikkerhetsbrudd inntreffer. For å motta et gratis skriftlig varsel om et sikkerhetsbrudd (eller å trekke tilbake ditt samtykke i å motta elektroniske varsler) bør du varsle vår kundeserviceavdeling.

Endringer og oppdateringer i personvernet

Denne personvernerklæringen kan bli revidert med jevne mellomrom og dette kan ses på "sist endret dato” som du finner nedenfor. Vennligst hold deg oppdatert på endringer av denne siden for å få med deg eventuelle endringer. Generelt bruker vi bare din personlige informasjon som beskrevet i retningslinjene for personvern på det tidspunktet vi mottok din personlige informasjon. Men fortsatt bruk av ernæringsfysiologen.com nettstedet forutsetter at du godtar denne personvernerklæringen og eventuelle fremtidige revisjoner.

Rettighetshaver: Anders Helliksen AS.

Mailadresse: andershellik@gmail.com

%d bloggere liker dette: